Skip to main content

Veelgestelde vragen

Vindt PROFclass plaats op en vaste locatie of kan het onderwijs ook decentraal gevolgd worden?

Andere organisaties, bijvoorbeeld zorggroepen, kunnen licenties PROFclass kopen. De licentiehouder is verantwoordelijk voor de uitvoering en bepaalt de locatie waar PROFclass uitgevoerd wordt. Deze kan dus centraal in Utrecht, maar ook decentraal plaatsvinden. 

Gedurende de cursus wordt aangeraden om een mentor in te schakelen. Dient de mentor een en dezelfde persoon te zijn?

De mentor behoeft niet één en dezelfde persoon te zijn. Zo kan op het gebied van financieel management een andere deskundige worden ingeschakeld als mentor dan op het gebied van bijvoorbeeld projectmanagement. Waar het om gaat is dat je deskundigen uit de eigen omgeving benadert om daar waar nodig te begeleiden binnen de verschillende vakgebieden, hetgeen tevens bijdraagt aan de opbouw van je persoonlijke (regionale) netwerk.

Kan ik ook inschrijven voor een van de modules van de PROFclass?

PROFclass biedt de mogelijkheid om per module in te schrijven zodat het onderwijs het beste aansluit bij je fase in praktijkvoering en organisatie.

Je leert het meeste als je meteen gaat werken met de stof.

Is het zinvol om deel te nemen aan PROFclass als het traject van een praktijkovername reeds is ingezet?

PROFclass voorziet in de benodigde kennis voor het proces van een praktijkovername. In dat opzicht is het een pre dat dit samenloopt! Je bent daardoor sneller ingevoerd in de over te nemen praktijk.

Er zijn drie groepen te onderscheiden waarvoor deelname aan de PROFclass een meerwaarde heeft:

  • De startende praktijkhouder.
  • De huisarts die lacunes ervaart in zijn kennis met betrekking tot management, organisatie en het regie voeren in zijn praktijk.
  • De huisarts in dienstverband met managementtaken in de praktijk waar hij/zij werkzaam is.
Wat is de meerwaarde van deze opleiding ten opzichte van de kaderopleiding Beleid en Beheer?

De basis m.b.t. het onderdeel management en organisatie wordt gelegd in de huisartsopleiding, de PROFclass sluit daarop aan. Voor de huisartsen die bestuurlijke ambities hebben volgt dan de kaderopleiding beleid en beheer. Op deze wijze ontstaat een doorlopende leerlijn.

Wat is de meerwaarde van deze opleiding ten opzichte van de differentiatie Beleid en Beheer tijdens de huisartsopleiding?

Voor derdejaars aios is er de mogelijkheid om de differentiatie beleid en beheer te doen. Er zit deels een overlap in deze differentiatie met de PROFclass. Deze overlap zit met name in de eerste module van de PROFclass. Module 2 is gericht op het huisartsensamenwerkingsverband en samenwerking in de wijk. Dit komt marginaal aan bod tijdens de differentiatie. Verder is een onderscheidend punt met de differentiatie Beleid en Beheer dat in de PROFclass gewerkt wordt met een serious game als onderwijsmiddel. In deze serious game krijgen de cursisten in duo's een virtuele praktijk toegewezen. Binnen deze praktijk moeten de cursisten allerlei besluiten nemen die stroken met de dagelijkse praktijkvoering. De cursisten kunnen op deze manier toetsen of de zaken die als leerstof aan bod zijn geweest ook goed uitgevoerd worden (denk aan financieel management, personeelsbeleid etc.). De opdrachten worden gedurende de opleiding complexer.

Wat is het verschil met de tweedaagse cursus Praktijkstart (LHV)?

De onderwerpen die bij de LHV praktijkstart aan bod komen overlappen met de PROFclass. Echter, de verschillen zitten in de uitvoering en de verdieping.

In de PROFclass komen de onderwerpen aan bod op het niveau van de eigen praktijk. Vervolgens komen dezelfde onderwerpen terug in het huisartsensamenwerkingsverband. In de derde module komen ze weer terug in de wijk. Door de herhaling en de toenemende complexiteit leer je werken met de stof.

De onderwijsdagen vinden maandelijks plaats. Als voorbereiding op de onderwijsdag krijg je voorbereidingsopdrachten die je uitvoert in de praktijk waar je werkt als waarnemer, HIDHA of waar je aan de slag bent met het overname proces. Op de onderwijsdag bespreken we deze opdrachten met hun leer- en knelpunten. Na de onderwijsdag volgen toepassingsopdrachten die weer de voorbereiding voor de volgende onderwijsdag vormen. Op deze manier leer je werken met de zaken die je bij de praktijkvoering nodig hebt. Zo ben je veel sneller ingevoerd in het praktijkmanagement, regievoering en ondernemerschap.

De cursus Praktijkstart van de LHV vinden we een mooie basis voor de PROFclass. In de cursus Praktijkstart van de LHV maak je kennis met de stof, in de PROFclass leer je ermee werken.

Wat voor type docenten verzorgen het onderwijs?

Binnen PROFclass is een breed scala aan docenten. Allereerst valt daarbij te denken aan expert huisartsen, rolmodellen en docenten afkomstig uit andere domeinen. 

Wat vraag deelname aan de cursus aan studiebelasting?

De onderwijsdag bedraagt 8 uur. Afhankelijk van het volume van de voorbereidings- en toepassingsopdrachten vraagt de studiebelasting voorafgaand/aansluitend aan de onderwijsdag circa 4 uur. Gemiddeld bedraagt de tijdsinvestering per week gedurende de opleiding 3 tot 4 uur. 

Wat is de doelgroep van PROFclass?

De PROFclass heeft een bredere doelgroep.

Belangrijkste doel is dat je ingevoerd raakt in management, organisatie en regie voeren:

  • Module 1 gericht op de praktijk.
  • Module 2 gericht op samenwerken in de wijk.

PROFclass is zeker niet exclusief voor praktijkhouders. Ook als je in de oriëntatie fase bent als HIDHA, waarnemer, praktijkzoekende of je bent praktijkstarter of praktijkhouder is PROFclass zinnig.

In module 1 is het leermiddel een serious game waarin je de theorie gaat toepassen uit de PROFclass. De game is gericht op hoe je een praktijk beoordeelt. Waar let je op? Wat past bij jou? Vervolgens ga je aan de slag met het inrichten van de praktijk: hoeveel personeel, welke samenstelling? Als laatste ga je kijken hoe je de praktijk kunt optimaliseren.

Het zijn allemaal items die zowel in de oriëntatiefase, als in de invoerfase als startende praktijkhouder, als in de uitvoering van de praktijkhouder relevant zijn.

In de afgelopen groepen was de samenstelling heel divers: waarnemers, HIDHA's, startende praktijkhouders, gedissocieerde praktijkhouders.

Een van de grote leerpunten was de interactie en uitwisseling tussen de verschillende deelnemers.

Vroeg in het keuzetraject de PROFclass volgen maakt je mogelijk bewuster in het maken van welke keuze.